|
|
Generalforsamling 17. marts 2011 1. Valg af dirigent: Jørgen
Würtz. Generalforsamligen er varslet
korrekt. Dagsorden godkendt. 2. FORMANDENS BERETNING: Go’aften og velkommen til dette års
generalforsamling i Grundejerlauget Bavnehøjvej. Det er godt at se så mange
fremmødte. Ved den seneste generalforsamling var vi omkring 35 mennesker og
her måtte vi sige farvel og mange tak til nogle rutinerede kræfter da Poul
Erik Poulsen stoppede som formand og Leif Richardt stoppede som
revisor. Mit navn er Åse Andersson og
jeg har været formand i vores grundejerlaug siden vi konstituerede os efter
den seneste generalforsamling. Morten Fenger Grøn blev
kasserer, Lise Moeslund blev sekretær, Niels Holting fortsatte
som containeransvarlig, Michael Tams Engberg er menig medlem og Henriette
Appelt og Debbie Thompsen er suppleanter. Så har vi fået sat
ansigter på alle navne i bestyrelsen. Jeg stillede op til bestyrelsen med
de formål at arbejde for at sætte kørselshastigheden ned i vores område – og
for at skabe bedre fællesarealer og relationer blandt naboer. Jeg tror på at
jo bedre vi kender hinanden – jo mere passer vi på hinanden. Senest har bestyrelsen nedsat et
fastelavnsudvalg som arrangerede en fastelavnsfest d. 6 marts for blandt
andet at lære hinanden bedre at kende. Festen blev en stor succes. 70
mennesker meldte sig og vi i bestyrelsen var positivt overraskede over hvor
mange børn og børnebørn der er i vores område. Vi er nu klar til at nedsætte
et sankthansudvalg så vi kan fejre den aften her i området. Og der håber vi
naturligvis på lige så stor opbakning og tilmelding. Vi vil meget gerne have
flere forslag til arrangementer som kan komme området til gode. I det forgange år har bestyrelsen
holdt 4 møder hvor vi især har sat fokus på containerordningen, muligheder for at lave en legeplads i området og
hastighedsbegrænsning. Her vil jeg på det kraftigste
opfordre jer til at køre langsomt! Jeg ved at vi må køre 50 km i timen
– men vores Fastelavnsarrangement viste med al tydelighed at der bor rigtig
mange små børn på vores veje – og som min farfar sagde ”efter
en bold kommer altid et barn.” Lige gyldigt hvor godt vi forsøger at opdrage
så kan et barn sagtens stikke efter en bold eller andet der lige fanger deres
opmærksomhed. DET ER VORES PLIGT SOM VOKSNE AT
PASSE PÅ BØRNENE I OMRÅDET. I MISTER BLOT NOGLE FÅ SEKUNDER I JERES TIDSPLAN
VED AT SÆTTE FARTEN NED TIL 30 I VORES OMRÅDE. DET ER IKKE TIL AT BÆRE AT
MISTE ET BARN. Jeg har taget kontakt til kommunen
for at få afklaret hvorvidt det er muligt at få sat hastigheden ned i vores
område. Hvis det ikke er muligt vil bestyrelsen arbejde videre med at
etablere vejbump eller andet der sætter hastigheden ned. Vi i bestyrelsen har besluttet at
skære antallet af containere i år fra 11 til 6 containere – og vi har tanker
om at reducere ordningen yderligere med tiden hvis de 6 tilbageblevne
containere ikke bliver brugt tilstrækkeligt. Når Morten
gennemgår budgettet om lidt vil I kunne se hvor meget containerne har kostet
og hvad nedskæringen betyder for budgettet. Vi har også arbejdet på at etablere
en legeplads, et fællesareal eller andet som kan komme områdets beboere til
gode. Vi i bestyrelsen tror på at et fællesareal vil gøre området mere
attraktivt – både for nuværende og kommende beboere. Vi har brugt en del tid
på at undersøge hvor et sådant fællesareal skal se ud og hvor det kan
placeres og indtil videre er containerpladsen det bedste bud. Sidst i 2010 og
i silende regn mødtes Niels og Morten med en repræsentant fra
kommunen for at se på mulighederne på containerpladsen. Vi har undersøgt
regler for etablering – vi skal kigge nærmere på priser, eftersyn og
forsikringer inden vi går videre med planerne. Silkeborg kommune er som
bekendt i gang med de største besparelser nogensinde og det har derfor ikke
været muligt at få økonomisk støtte fra kommunen, men kommunen er åben
overfor at vi kan bruge containerpladsen på Havrevænget. Når der skal etableres et legeplads
eller andet vil det blive varslet så det kan tages op til afstemning på en
generalforsamling. Vi arbejder også på at genetablere
et forhold til Havreparken. Det tidligere samarbejde gik i stå da foreningen
Havreparken søgte om mageskifte for at få området bag boligerne skiftet ud
med området bag parkeringspladserne. Vi henvendte os til kommunen for at høre
om det var efter reglerne og herefter blev mageskiftet aflyst. Inden da var
vi allerede kommet lidt skævt ind på hinanden fordi vi ikke kunne få præcist
svar på et økonomisk samarbejde om fællesarealet bag boligerne. Men det er nu
bestyrelsens hensigt at tage fornyet kontakt til området og forsøge at
genetablere forholdet. Vi vil ikke støtte fællesarealet økonomisk men vi vil gerne
have et bedre naboskab med det formål at vi alle passer bedre på hinanden og
på hinandens børn. Sidst men ikke mindst har vi kigget
på vores økonomi. Som jeg har fortalt har vi mange planer – et fællesareal og
fartdæmpning som nogle af de dyreste planer. Vores kontingent er ikke steget
de seneste mange år men det er priserne. Vi i bestyrelsen vil derfor gerne
hæve vores kontingent til 300 kroner per husstand – og det vil vores kasserer
Morten fortælle mere om lige om lidt når han gennemgår vores budget.
Så vidt formandens beretning i år. Efterfølgende diskussion: -
Spørgsmål, om vi ikke kan få et 30 km/t skilt, som i Havreparken? Morten
og Åse svarer herpå ift. den tidligere
gennemførte hastighedsmåling. Der henvises til sidste års
generalforsamling, hvor denne undersøgelse blev fremlagt. -
Legeplads: Spørgsmål om evt. støtte via fonde? Åse
svarer, at vi i bestyrelsen er i gang med at undersøge fonde eller evt. reklamelegeplads. Legeplads: Kan vi gøre det i etaper? Et dyr ad gangen? – også vores plan. Morten svarer dog også, at noget
af det det dyre er faldunderlaget, som er nødt til at blive anlagt på en
gang. -
Containerordning: Kommentar fra tilhører om, at august et dumt tidspunkt at
have en container på. Åse svarer, at det netop er en af dem,
bestyrelsen påtænker skære væk. -
Genoptage samarbejde med Havreparken? Bestyrelsen påtænker at forsøge at
genoptage samarbejdet med Havreparken om evt. arrangementer
i området. Formandens beretning
godkendt. 3. Regnskab for 2010 – Budget
for 2011 Morten fremlægger begge – se
vedlagte. -
Regnskab til diskussion: Spørgsmål til forsikring: Hvorfor har vi sådan én? Peter Svendsen,
tidligere medlem af den bestyrelse, der tegnede forsikringen, svarer:
Baggrunden for den forsikring, vi har, er, at bestyrelsen ikke skal hæfte for
evt. skader ved fælles arrangementer. Ikke øvrige kommentarer til
regnskabet. Regnskab godkendt. -
Ad Budget: Morten har undersøgt kontingent gennem tiden og ser, at den ikke
er steget de sidste mange år, og kontingent er lav set i forhold til øvrige
prisstigninger generelt og huspriser. Han argumenterer for, at vi må have en
større økonomisk ramme, så vi har bedre muligheder for at lave arrangementer
og andet. Også set i et større perspektiv, hvor investering kan være med til
at give større værdi af vores huse, fx ved investering i legeplads,
fartdæmpning osv. Ny post på budgettet: Penge hensat til senere formål, arrangementer.
Ændring af kontingent med prisstigning fra 200 kr. til 300 kr. Kommentarer fra tilhørere til
budgettet: -
Grundejerlauget fylder snart 50 år – der skal vi vel bruge nogle af de
hensatte midler. -
Kan vi evt. optage lån til vejbump? Det er en
generalforsamlings beslutning, og ifølge Jørgen Würtz kan dette være
”farligt”, idet vi risikerer, at kommunen vælger at forære os vejen, så de
selv slipper for vedligeholdelse osv. -
Spørgsmål om vi selv KAN anlægge vejbump, selvom vejen er offentlig? Svaret
er, at der skal søges tilladelse – med andre ord: kommunen bestemmer, og vi
betaler. -
Kommentar til spørgsmålet om evt. lån: vi skal være
opmærksomme på, at det nok er bestyrelsen, der hæfter for lånet. -
Hvorfor nøjes med at hensætte 50 kr. pr husstand til senere formål, når
regnskabet balancerer? Hvorfor ikke hensætte 100 kr.? Vi skærer jo også i
containerordningen. Morten svarer, at vi i første omgang budgetterer
ydmygt, da der kan komme flere udgifter. Budget i øvrigt godkendt. 4. Valg af bestyrelsesmedlemmer
og suppleanter: På valg: Morten Fenger-Grøn (Kasserer) Niels Kurt Holting (Containeransvarlig) Niels og Morten er genvalgt. Henriette Appelt (Suppleant) Debbie Thompson (Suppleant) Henriette og Debbie er genvalgt Revisorer er genvalgt. 5. Indkomne forslag. At grundejerlauget kan betale for
snerydning eller sand? Bestyrelsen vil undersøge priser og
kigge nærmere på det. Kommentarer: Jørgen Würtz mener, at det er risikabelt at gå ind at tage
ansvar for snerydning på kommunal vej. Det er et spørgsmål om at få kommunen
til at leve op til deres ansvar. Havrevænget er den vigtigste pga. hældning og skolevej. Må kommunen virkelig godt undlade at
leve op til deres ansvar? Kommentar: Man skal bare ringe til
kommunen og bede dem komme. Kommentar: Vi skal også selv huske
at rydde vores eget fortov. 6. Evt. Igen – som ved mange tidligere
generalforsamlinger -en opfordring til at parkere indenfor egen grund, og
ikke ude på vejen, særligt i de perioder, hvor der er sne. Det er farligt at
skulle køre slalom ned ad vejen, og umuligt for en brandbil ved evt. brand at komme forbi. Nabohjælp – fungerer det? Er vi
opmærksomme på det? Evt. skilt op ved andre indgange
til området. Opfordring til, at hundeejere
fjerner deres hundes efterladenskaber. Bestyrelsen gør opmærksom på, at
den til kommende generalforsamling vil stille forslag om at ændre i dele af
vedtægterne, bl.a. ift. Tegningsret. Ligeledes vil der næste år komme et
forslag om at ændre stemmeret fra én til to stemmer pr. husstand. Generalforsamlingen sluttede kl.
21.00. |
|