|
|
Generalforsamling 19. marts 2010 Formanden bød velkommen til de 35
fremmødte til den årlige generalforsamling. 1. Valg af
dirigent. Første punkt på dagsorden, er valg
af dirigent. Her foreslog bestyrelsen Jørn Würtz, som blev valgt
enstemmigt. 2. Formandens beretning 2. Formandens
beretning. I beretningen ses der traditionelt tilbage på året der gik, og
aktivitetsmæssig vil vi komme omkring motorvejen – trafikmåling i kvarteret –
arrangementet med Havreparken – og containerplanen. Aktiviteterne for året 2009 har igen været præget af den kommende
motorvej, men dog ikke så meget som tidligere, for nu er vi formentlig kommet
tættere på den endelige løsning, og aktiviteterne er i gang. Tirsdag d. 2009.11.24: Indledende
møde i Silkeborg Hallerne, hvor Kommissarius ved Statens Ekspropriationer i
Jylland, Mette Plejdrup Nielsen redegjorde for,
hvad næste træk er. Endvidere gennemgik rep, fra vejdirektoratet
liniebesigtigelsesforretningen som skulle foregå onsdag d. 25. november. Kort fortalt blev der af VD. foreslået at lukke gennemkørsel på Gødvad Bakke og
udkørsel fra Kornvænget til ringvejen. Der ville blive etableret ny
forbindelse fra Bavnehøjvej til ringvejen ca. ud for Louis Poulsen, og ud for
Uggelhøj. Forslag om at der i stedet for
lukning ved Gødvad Bakke og Kornvænget kunne etableres en rundkørsel som
kunne forbinde Gødvad Bakke – Kornvænget og Ringvejen. De forskellige forslag som fremkom,
ville VD. tage med i den videre planlægning af evt. tilslutningsforbindelser / muligheder. Kære Poul-Erik B. Poulsen Du efterspørger i mail af 4. marts 2010 en opdatering vedr. aktiviteterne
på Silkeborgmotorvejen. Generelt kan jeg oplyse at vi er i
gang med at udarbejde et nyhedsbrev for motorvejsprojektet, som forventes
udsendt senere i marts måned. Desuden er vi i gang med at få opbygget en ny
hjemmeside, som indeholder mere detaljeret information om projektet og de
aktiviteter der er i gang. Hjemmesiden skulle gerne publiceres i løbet af
foråret 2010. Konkret kan jeg oplyse, at vi i
foråret 2010 gennemfører geotekniske boringer på hele strækningen mellem
Funder og Låsby. Desuden påbegyndes de arkæologiske forundersøgelser i
området vest for Silkeborg. Ekspropriationerne af hele ejendomme pågår
ligeledes i 2010, hvor vi også påbegynder jordfordelingsforhandlinger. Internt arbejder vi med at
udarbejde et detailprojekt, som skal foreligges ekspropriationskommissionen
primo 2011 på detailbesigtigelsen. Jeg håber ovenstående giver den
efterspurgte information, ellers er du velkommen til at henvende dig igen. Venlig hilsen CARSTEN SANDGAARD Der er på generalforsamling tidligere truffet beslutning om en at
referatet fra generalforsamling, bliver tilgængelig på Grundejerlaugets
hjemmeside, og der vil den også komme i år, sammen med en ny containerplan og
relevante informationer og Links. Sammen med indbetalingskortet til det årlige kontingent sidste år fik
alle Grundejerlaugets beboer en opfordring til at udvise hensynsfuldt kørsel
i området, og i marts mdr. 2009 der blev rettet henvendelse til Silkeborg
Kommune omkring muligheder for at begrænse hastigheden i området Jane Næsborg fra Vej og Trafik svarede os på
følgende måde: At vurderingen for behovet for tiltag foretages med baggrund i
en trafikmåling, som forventes udført inden sommerferien 2009. Endvidere at det ikke på kommunens vejareal er tilladt at sætte
uautoriserede skilte op, som f.eks. ” Her bor børn ” Den 3. juli fik vi svar retur fra Silkeborg
kommune vedr. hastighedsmålingen, og den viste: Nu har Teknik- og Miljøafdelingen
foretaget trafikmåling ud for Bavnehøjvej 60. Denne måling viser at der kører
680 biler i døgnet. Gennemsnitshastigheden blev målt til 40km/t og 85 %
-fraktilen til 54km/t, hvilket betyder at 85 % af bilisterne holder sig under
54km/t. Silkeborg Kommune har en målsætning om at hastighedsniveauet på kommunens
veje skal stemme overens med den gældende hastighedsbegrænsning. For at
opfylde dette skal gennemsnitshastigheden ligge 10 % under den gældende
hastighedsbegrænsning, og 85 %-fraktilen må ikke overskride den gældende
hastighedsbegrænsning med mere end 10%. Bavnehøjvej opfylder således
målsætningen, og der vurderes derfor ikke at være behov for at foretage
trafikale tiltag, som for eksempel fartdæmpning på Bavnehøjvej. Vurderingen
tager derudover udgangspunkt i vejens udformning og at trafikbilledet primært
består af lokaltrafik. Den pågældende strækning Bavnehøjvej hører samtidigt
ikke til blandt de uheldsbelastede veje i Silkeborg Kommune. Hvis du og de øvrige beboere på
Bavnehøjvej selv ønsker at arbejde videre med at få fartdæmpning på
Bavnehøjvej, vil det være muligt at søge Teknisk Udvalg om tilladelse hertil.
Betingelserne vil normalt være: Projektet for fartdæmpning skal
udføres efter de gældende vejregler og kunne godkendes af Teknik- og
Miljøafdelingen samt Midt- og Vestjyllands Politi Arbejdet skal udføres af en af
Teknik- og Miljøafdelingen godkendt entreprenør Der skal være overvejende flertal
for ønsket om fartdæmpning blandt vejens beboere Udgifterne til etablering af
fartdæmpningen er Silkeborg Kommune uvedkommende. Eventuelle spørgsmål
vedrørende de trafikale vurderinger kan rettes til undertegnede. Med venlig hilsen Vores container har som tidligere fungeret uden problemer, men på et
bestyrelsesmøde i august 2009 satte vi containerne i fokus, med det formål at
få en debat og undersøgelse af, hvor meget containerne bliver brugt.
Eventuelle spørgsmål til Niels
Kurt Holting
Jeg kan ikke udefra faktura eller vejesedler se hvilken container der
har stået hvor. Vi betaler faktisk en afgift pr. kg svarende til 10 øre pr. kg plus moms,
men - meget væsentlig – der er en mindstepris på 100,00, dvs. at mængder på 500 kg og derunder koster 100,00 i
lossepladsafgift. Totalpris omfatter – foruden
lossepladsafgift transport og tømning af container ,
olietillæg og leje af container. Som det fremgå af regnskabet er
container ordningen langt den største udgiftspost, så derfor arbejdes der i
best. pt. med alternative interessenter og der
kigges på behovet for kommende år. Vi har i årets løb haft et par møder med Andelsboligforening
Havreparken vedr. arrangementet i areal bag
Havreparken. På sidste generalforsamling sagde jeg i min beretning at samarbejdet
indtil videre var skrinlagt, men det kunne være en udfordring for
Grundejerlauget i det nye år. Vi tog det op som en udfordring, med intentioner om at aftale omkring
området skulle være mellem kommunen og Andelsboligforeningen, og vi herefter
sammen med Andelsboligforeningen kunne få en aftale om vores engagement. Det ville kunne løse tvivl om ansvar og kompetence for området. På et
møde i september efterspurgte vi en indsigt i den økonomiske del, for
naturligvis at have de nødvendige forudsætninger for det videre samarbejde,
og indsigten i den økonomiske del blev vi også stillet i udsigt, men den er
ikke ankommet endnu. Vi gik fra mødet med det indtryk, at begge partner stadig var
interesseret i et fremtidig samarbejde, og også på de intentioner som vi
havde for aftale omkring området. Siden nytår har man så på kommunens hjemmeside kunne læse at
Andelsboligforeningen har ansøgt om et mageskifte vedr. mat.nr. 9gu som er
skrænten mod nord, med kommunens jordstykke, som ligger syd for
Andelsboligforeningen med afgrænsning mod stævneskoven. Teknik og Miljøchefen indstiller, at ansøgningen godkendes og d.
2010-02-02 godkendes indstillingen i Plan-Miljø og Klimaudvalg. Jeg har efterfølgende talt med Kjeld Henriksen, med det formål
at finde ud af hvor vi som Grundejerlaug er henne i et evt. videre samarbejde, og iflg. Kjeld Henriksen er vi
ikke interessante som samarbejdspartner, hvis mageskiftet går i orden, og det
forventes den at gøre. Kjeld siger også, at områdets børn naturligvis ikke vil blive nægtet adgang til området.
Så det er seneste status på. Vi har i løbet af året afholdt 4 bestyrelsesmøder, og derud over har Niels
– Morten og jeg haft et par møder med Kjeld Henriksen og Torben
Andersen fra Andelsboligforeningen Havreparken. Endvidere et møde i Silkeborg Hallerne forud for Liniebesigtigelserforretningen,
som Kommissarius ved Statens Ekspropriationer i Jylland og VD afholdt. Jeg skal ikke undlade at komme med en opfordring til os alle i
kvarteret om at sørge for at der parkeres hensigtsmæssig – At der køres efter
forholdene og efter færdselsregler. At vi i den grad tager hensyn til
hinanden og udviser en hensigtsmæssig trafikadfærd. Tak til bestyrelseskollega for samarbejdet i 2009. Beretningen blev godkendt. Debat: Fremmødte var forbavsede over mageskifte i
andelsboligområdet. Formand PE kunne ikke svare på om hvorvidt det var
lovligt. Spørgeren ser gerne at grundejerlauget undersøger sagen. Trafikregulering – kan
grundejerlauget selv finansiere vejbump eller lignende? Det kan lauget
muligvis godt. Vi kan søge hos teknikudvalget og få det godkendt hos
politiet. Der var overvejende opbakning til trafikdæmpning og at
grundejerlauget selv betaler. Trafikmåling – bestemmer kommunen
selv hvor den vil måle? Tallene viste at det måske var et andet sted bilerne
kører stærkere. Ifølge formand PE spurgte Silkeborg Kommune hvor den skulle
måle og PE forslog Baunehøjvej inden svinget, Havrevænget hvor bakken skråner
og på Bygvænget. Derfor var Baunehøjvej nr 60 måske ikke det bedste bud 3. Regnskab for 2009-Budget for
2010. 2009 regnskab og 2010 budget
godkendt. Det blev godkendt at kontingentet
fortsætter som tidligere med 200 kroner per husstand. 4. Valg af bestyrelsesmedlemmer og suppleanter. Følgende bestyrelsesmedlemmer var på valg: De ønskede ikke genvalg Formand Poul Erik Poulsen kasserer Leif Richardt Sekretær Linda Hesel Følgende blev valgt ind i bestyrelsen: Michael Tams, Baunehøjvej 42 Lise Moeslund, Havrevænget 12 Åse Andersson, Havrevænget 28 Nye suppleanter: Henriette Appelt , Bygvænget 4 Debbie Thompson, Bygvænget 7 5. Valg af revisor og revisorsuppleant. Jørgen Würtz fortsætter som revisor. Svend Nørgaard fortsætter
som suppleant. 6. Indkomne forslag. Bestyrelsen skal undersøge om det
er muligt at etablere gule kantsten for at markere at der er parkering
forbudt ud for Havrevængets tilslutning til Baunehøjvej. Især ved Baunehøjvej
nr. 64 er der ofte parkeret ulovligt med farlige situationer til følge. Er
det muligt at få tilladelse hertil opmærkes området med gule kantstene. Bestyrelsen bedes på
generalforsamlingen og i referatet herfra gøre opmærksom på de udmærkede
formuleringer der er i deklarationer og vedtægter for vort område: Deklarationen: Der må i øvrigt ikke på grundene
øves nogen virksomhed, haves nogen indretning, oplag eller andet som ved røg,
støj, lugt eller ubehageligt skue eller på anden måde være til ulempe for de
omkringboende. Vore vedtægter: Laugets formål er at sikre at
kvarteret er attraktivt for såvel eksisterende beboere som kommende beboere. Konklusion: Bestyrelsen tvivler på at det kan lade sig gøre
at få markeret gule kantstene da det er et kommunalt vejanlæg, men vi vil
tage kontakt til kommunen og undersøge hvorvidt det er tilladt. Vi kan også
tage kontakt til Baunehøjvej nr. 64 og forklare situationen. 7. Evt. Containere og trailere – Hvad koster det at leje en
container til vores område? Ca. 10 øre per kilo, dog er det svært at give et
præcist svar på. Vil grundejerlauget give et tilskud
til en container når der opstår behov blandt naboer? Nej, lauget støtter ikke
private formål. Kan grundejerlauget købe en trailer
som kan lånes ud og dermed spare fælles containere? Det er muligt men
afgående formand er ikke tilhænger af ideen. Vi har sat fokus på
containerordningen fordi bestyrelsen gerne vil undersøge om den er pengene
værd. Vi har containere indtil maj og derefter skal vi have lavet en ny
containerplan, som vil kunne ses pa hjemmesiden. Forslaget om en trailer får
opbakning fra fremmødte. Andre mente at containerordningen skal bevares for
at tilgodese dem der ikke vil køre med trailer. Men der burdes eventuelt
skæres ned på antallet af containere. Hvedevænget mente at nogle containere
ikke ankom på et godt tidspunkt. Konklusion: bestyrelsen kigger på
containerplanen og nogle er muligvis oplagte at spare væk. Fælles arrangementer – Den nye bestyrelse vil arbejde for
at lave fælles arrangementer i området Det kan give et bedre forhold
mellem naboer og mere hensigtsmæssig kørsel i området. Generalforsamlingen sluttede
kl. 20.00. Bestyrelsen efter konstituerende
bestyrelsesmøde: Formand og sekretær indtil videre:
Åse Andersson Lise Moeslund Andersen
Kasserer: Morten Fenger Grøn
Michael Tams Containeransvarlig: Niels Kurt
Holting |
|